Radiohjälpen toppar den anseendemätning över svenska organisationer som Kantar Sifo årligen gör. På tredje plats ligger RFSU.
Sedan 2011 presenterar Kantar Public resultatet av Anseendeindex för svenska organisationeer. Syftet, enligt undersökningsföretaget, är att öka kunskapen om vad som bygger – eller sänker – anseendet för olika organisationer i Sverige.
Mätningen omfattar 40 organisationer. Få av dessa är insamlingsorganisationer och urvalet har bland annat gjorts utifrån vilka organisationer som kan vara intresserade av att köpa studien.
Kantar Sifo skriver:
Det höga anseendet för Radiohjälpen kan ses som en stark sympatiyttring där organisationens insamlingskampanjer till förmån för Ukraina varit mycket synliga.
En annan organisation som mäts i undersökningen för första gången är Svenska kyrkan, som noteras för ett relativt lågt index (30). På en punkt är dock Svenska kyrkan en mycket tydlig vinnare, organisationen kan utnämnas till den mest välkända. 51 % uppger att de känner till Svenska kyrkan ”ganska bra” eller ”mycket bra”. Det är ett stort avstånd ner till den näst mest välkända organisationen (Radiohjälpen, 34 %).
Redaktionen