Med sin duduk, ett blåsinstrument gjort av aprikosträd, sprider Arsen Petrosyan armenisk kultur världen över. I februari var han i Sverige för konserter i Stockholm, Göteborg, Halmstad och Malmö.
För att vara folkmusiker är Arsen Petrosyan redan, vid den jämförelsevis unga åldern av 28 år, internationellt etablerad. Han har till exempel bidragit till popgruppen Genesis tidigare medlem Steve Hacketts senaste skiva. Han har också med sitt album ”Hokin Janapar”, nominerats till det prestigefyllda Songlines Music Awards 2022 i kategorin Bästa artist.
Hokin Janapar betyder direkt översatt själens resa. Den producerades under brinnande krig, under hösten 2020, när Azerbajdzjan attackerade den armeniska enklaven Nagorno-Karabach som av armenier kallas Artsach. Petrosyan tillbringade mesta tiden i studion under de 44 dagar kriget pågick. Han ville få sitt album färdigt.
– Vi visste ju inte hur länge kriget skulle pågå så jag bosatte mig mer eller mindre i studion för att få albumet färdigt och på mitt sätt bidra till kampen för Armenien och armenisk kultu”, säger Petrosyan på mobiltelefon från tåget från Göteborg innan vi träffar honom på Centralstationen i Stockholm.
Han vill poängtera att fast hans musik har flera tusen års anor och kategoriseras som folkmusik så är hans ambition att den också ska klassas som populärkultur, att den ska få dessa två delar av kulturvärlden att mötas.
Just möten är viktiga för honom. Han menar att albumet Hokin Janapar, inte bara är hans egen själs resa, utan också en resa för att länka själar med varandra, både på ett personligt plan – med andra musiker och andra människor – och på ett större internationellt plan, länder och kulturer emellan.
Det finns nästan ingen armenier som inte har någon sorts personlig koppling till kriget 2020. Så även Petrosyan, bland annat dödades hans systers svåger i kriget. Men just det vill han helst inte prata om:
– Förlåt, men det är deprimerande att prata om kriget. Det tar energin ur en, en hel generation unga människor gick förlorad, konstaterar Arsen Petrosyan.
Han vill hellre prata om det album som hans kvartett turnerar med, att den vittnar om att den armeniska kulturen vägrar att dö hur mycket än andra försöker att utrota den.
– Jag är inte religiös men jag tror att jag fått en gåva från Gud och som jag på bästa möjliga sätt därför måste förvalta, avslutar Arsen Petrosyan innan han går vidare för att förbereda sig för konserten.
Konserten på Stallet, som på sin sajt beskrivs som Sveriges mesta scen för folkmusik och dans från världens alla hörn, en musikalisk oas mitt i storstadens puls, var utsåld. Petrosyans kvartett fick stående ovationer.
Songlines Music Awards är en prestigefylld internationell prisceremoni som hålls för 14:e gången. Varje år nomineras begåvade musiker från olika länder i världen till priset, som får stor uppmärksamhet i internationella medier. Vinnarna för årets upplaga har inte avslöjats ännu.
Arsen Petrosyans kvartett spelar klassisk armenisk, traditionell musik som spänner över olika epoker och genrer inom Armeniens historiska tidslinje. Övriga kvartettmedlemmar är Astghik Snetsunts, Vladimir Papikyan och Avetis Keoseyan. Kvartetten har uppträtt i hela Europa, Mellanöstern, Centralasien och Kaukasus. Som soloartist har Petrosyan även turnerat flitigt i Nordamerika, såväl som de områden som nämns ovan. Petrosyan har ett aktivt inspelnings- och turnéschema, men har även genomfört mästerklasser och föreläsningar om armenisk duduk för organisationer som World Music Institute (WMI) i New York City och Apollo Chamber Players (Houston, Texas).
Nuri Kino
Independent investigative multi-award-winning reporter & minority rights expert.
Läs också
Uppläsning av artikel
|